X
تبلیغات
رایتل
دانلود نمونه سوال و تلخیص دروس حوزه علمیه خراسان و قم
 
تلخیص منطق
تعداد بازدید ها: 774394
   

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد 8
پنج‌شنبه 22 خرداد 1393 ساعت 05:49 | نوشته ‌شده به دست محمد | ( نظرات (0) )

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد 1تا 27

 نام کتاب: تفسیر نمونه حضرت آیة الله مکارم شیرازی جلد 8(جلد هشتم)

دانلود کتاب برگزیده  تفسیر نمونه جلد1تا 5 (با فرمت ورد،قابل ویرایش و کپی برداری می باشد)

دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد1

 دانلود

دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد4

دانلود

دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد2

 دانلود

دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد5

دانلود

دانلود کتاب برگزیده تفسیر نمونه جلد3

 دانلود

 

 

 

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد1تا27 با فرمت html (قابلیت ویرایش متن و کپی کردن متن داخل ورد می باشد)

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد1

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد16

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد2

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد17

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد3

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد18

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد4

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد19

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد5

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد20

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد6

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد21

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد7

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد22

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد8

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد23

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد9

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد24

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد10

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد25

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد11

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد26

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد12

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد27

 دانلود

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد13

 دانلود

 

 

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد14

 دانلود

 

 

دانلود کتاب  تفسیر نمونه جلد15

 دانلود

 

 

 

دانلود کتاب تفسیر نمونه با فرمت pdf(غیر قابل ویرایش،برای مطالعه)

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد1

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد16

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد2

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد17

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد3

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد18

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد4

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد19

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد5

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد20

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد6

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد21

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد7

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد22

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد8

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد23

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد9

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد24

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد10

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد25

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد11

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد26

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد12

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد27

 دانلود

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد13

 دانلود

 

 

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد14

 دانلود

 

 

دانلود کتاب تفسیر نمونه جلد15

 دانلود

 

 

 

قسمتی از برگزیده تفسیر نمونه جلد 8(جلد هشتم ) :

لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون و ما تنفقوا من شى فإ ن الله به علیم (92)

ترجمه :

هرگز به (حقیقت ) نیکوکارى نمى رسید مگر اینکه از آنچه دوست مى دارید (در راه خدا) انفاق کنید، و آنچه انفاق مى کنید خداوند از آن با خبر است .

تفسیر :

یک نشانه ایمان

در آیات گذشته بحثهایى درباره ایمان و کفر و نشانه ها و آثار آن و بخشى از سرگذشت انبیاء آمده بود، و در این آیه به یکى از طرق وصول به حقیقت ایمان و مقام بر و نیکوکارى اشاره مى کند؛ همان چیزى که بهترین نشانه شخصیت و عواطف انسانى ، و تقوا به اسلام است . آیه مى گوید: (شما هرگز به حقیقت (بر) و (نیکى ) نمى رسید مگر اینکه از آنچه دوست مى دارید در راه خدا انفاق کنید) (لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون ) واژه (بر) در اصل به معنى (وسعت ) است ، و لذا صحراهاى وسیع را (بر) (بفتح ب ) مى گویند، و به همین جهت به کارهاى نیک که نتیجه آن گسترده است و به دیگران مى رسد (بر) (بکسر ب ) گفته مى شود، و تفاوت میان (بر) و (خیر) از نظر لغت عرب این است که بر نیکوکارى تواءم با توجه و از روى قصد و اختیار است ، ولى (خیر) به هر نوع نیکى که به دیگرى بشود اگر چه بدون توجه باشد، اطلاق مى گردد.

در این که مقصود در اینجا از کلمه (بر) چیست ؟ مفسران گفتگوى بسیار دارند، بعضى آن را به معنى بهشت ، و بعضى به معنى پرهیزکارى و تقوى ، و بعضى به معنى پاداش نیک گرفته اند، ولى آنچه از آیات قرآن استفاده مى شود این است که بر معنى وسیعى دارد و به تمام نیکیها اعم از ایمان و اعمال پاک گفته مى شود، چنانکه از آیه 177 سوره بقره استفاده مى شود که ایمان به خدا، و روز جزا، و پیامبران ، و کمک به نیازمندان ، و نماز و روزه ، و وفاى به عهد، و استقامت در برابر مشکلات و حوادث همه از شعب بر محسوب مى شوند.

بنابراین رسیدن به مقام نیکوکاران واقعى ، شرایط زیادى دارد که یکى از آنها انفاق کردن از اموالى است که مورد علاقه انسان است ، زیرا عشق و علاقه واقعى به خدا، و احترام به اصول انسانیت و اخلاق ، آنگاه روشن مى شود که انسان بر سر دو راهى قرار گیرد، در یک طرف مال و ثروت یا مقام و منصبى قرار داشته باشد که مورد علاقه شدید او است ، و در طرف مقابل خدا و حقیقت و عواطف انسانیت و نیکوکارى ، اگر از اولى بخاطر دومى صرف نظر کرد معلوم مى شود که در عشق و علاقه خود صادق است ، و اگر تنها در این راه از موضوعات جزئى حاضر بود صرف نظر کند، معلوم مى شود عشق و علاقه معنوى او نیز به همان پایه است و این مقیاسى است براى سنجش ایمان و شخصیت .

در پایان آیه براى جلب توجه انفاق کنندگان مى فرماید: (آنچه در راه خدا انفاق مى کنید (کم یا زیاد از اموال مورد علاقه یا غیر مورد علاقه ) از همه آنها آگاه است ) (و ما تنفقوا من شى فان الله به علیم ).

و بنابراین هرگز گم نخواهد شد و نیز چگونگى آن بر او مخفى نخواهد ماند.

و من الله التوفیق

انما الصدقت للفقراء و المسکین و العملین علیها و المؤ لفة قلوبهم و فى الرقاب و الغرمین و فى سبیل الله و ابن السبیل فریضة من الله و الله علیم حکیم (60)

ترجمه :زکات مخصوص فقراء و مساکین و کارکنانى است که براى (جمع آورى ) آن کار مى کنند، و کسانى که براى جلب محبتشان اقدام مى شود، و براى (آزادى ) بردگان ، و بدهکاران ، و در راه (تقویت آئین خدا، و واماندگان در راه ، این یک فریضه (مهم ) الهى است و خداوند دانا و حکیم است .

تفسیر : مصارف زکات و ریزهکاریهاى آن

در تاریخ اسلام دو دوران مشخص دیده مى شود، دوران مکه که همت پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) و مسلمانان در آن مصروف تعلیم و تربیت نفرات و آموزش و تبلیغ مى شد، و دوران مدینه که پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) در آن دست به تشکیل حکومت اسلامى و پیاده کردن و اجراى تعلیمات اسلام ، از طریق این حکومت صالح زد. بدون شک یکى از ابتدائى و ضروریترین مساءله ، به هنگام تشکیل حکومت تشکیل (بیت المال ) است که به وسیله آن نیازهاى اقتصادى حکومت بر آورده شود، نیازهائى که در هر حکومتى بدون استثناء وجود دارد.

به همین دلیل یکى از نخستین کارهائى که پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) در مدینه انجام داد تشکیل بیت المال بود که یکى از منابع آنرا (زکات ) تشکیل میداد، و طبق مشهور

این حکم در سال دوم هجرت پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) تشریع شد.